Hälsa i Balans

Jag har letat efter det som kan hjälpa min kropp att läka och återfå hälsan efter min utmattning.

 Hur kan jag få mer energi och slippa mina onda leder och stela muskler?

Jag visste att mina vanor påverkar min hälsa. Det finns flera vetenskapliga studier som visar hur fysisk inaktivitet, processad mat och stress ökar mängden av pro-inflammatoriska ämnen i kroppen (Phillips, 2017).

Den ohälsosamma livsstilen kan leda till lågintensiv inflammation som bidrar till att utveckla livsstilssjukdomar som diabetes-2, kärl- och hjärtsjukdomar, kraftig övervikt (obesitas) och vissa former av demens. I kontrast en anti-inflammatorisk livsstil med tillräckligt mycket fysisk aktivitet, återhämtning och sunda matvanor leder till en minskning av de pro-inflammatoriska ämnen i våra kroppar så vi mår bättre (Herder m.fl., 2009; Naylor m.fl., 2013).

Med den kunskapen i bakgrunden har jag medvetet valt en anti-inflammatorisk livsstil. Trotts det hade jag problem med ont i mina leder och muskler som hade blivit stelare med åren.

Den lilla detaljen hade jag missat.

Vet du vad Omega-3 gör i våra kroppar?

De allra flesta jag har pratat med om det vet inte heller.

Omega 3 är en antiinflammatorisk fettsyra, den är essentiell och vi behöver få i oss den varje dag. Den är en så kallad fleromättad fettsyra. Den andra vanligt förekommande essentiella fleromättade fettsyran är Omega 6.

Kroppen ska helst bygga våra cellmembran med Omega 3 så de blir mjuka och genomsläppliga. 

Om det inte finns Omega 3 tillräckligt så bygger kroppen cellmembranen av Omega 6 som är en inflammatorisk fettsyra eller i värsta fall använder sig kroppen av mättade fettsyror. Cellmembranen blir hårda, får svårare att ta upp näring och slaggprodukter har svårt att komma ut från cellen (Gutiérrez m. fl., 2019). 

Det bildas inflammationer i kroppen som är grogrund för många av våra välfärdssjukdomar.

Balansen mellan fettsyror Omega 6 och Omega 3 är viktigt.

När kroppen får de rätta byggstenarna som den behöver för att reparera sig så har den en fantastisk förmåga att läka sig själv.

 Det jag missade var att kontrollera balansen mellan de essentiella fettsyrorna Omega 6 och Omega 3 i min kropp. Jag behöver se till att få i mig de rätta byggstenarna. Då kan kroppen göra sitt bästa för att hålla mig frisk (Calder, 2013).

Hur kan man få veta om man har rätt balans mellan sina fettsyror?

Med ett enkelt stick i fingret som du kan göra hemma själv och droppa några droppar blod på ett läskpapper gör du en blodtest som du sen skickar till ett laboratorium som analyserar det.  Där får du se hur din fettsyrebalans ser ut. Du får hjälp att gå igenom testresultatet.

Beställ din test här så att du får veta mer om dina värden av Omega 3 och Omega 6.

Vi behöver få i oss en bra Omega 3 olja VARJE dag.

Kroppen kan inte tillverka Omega 3 själv utan vi behöver få i oss det genom maten eller näringstillskott. Mitt sätt att få en balans i kroppen mellan fettsyrorna Omega 3 och 6 är att använda mig av balansoljan från Zinzino. Den doseras efter vikt.

Här en detalj de flesta inte vet om och jag själv inte heller visste rörande Omega 3. Efter en begränsad intagningstid i kroppen börjar en del av Omega 3 att förstöras. Det kallas att fettsyrorna oxideras (”härsknar/rostar sönder”) och skapar slaggprodukter som kroppen gör sig av. 

Så det gäller att skydda vår Omega 3 från den nedbrytande verkan från enzymerna i magen och tarmarna (Floros m.fl., 2022).  

Zinzinos balansolja till skillnad mot många andra liknande Omega 3 oljor i marknaden håller sig färsk i 35 timmar i kroppen tack vare att den har tillräckligt med polyfenoler (antioxidanter) från olivolja pressad från tidigt skördade oliver (Méndez & Medina, 2021). Tillsammans med sin höga halt av fettsyror ger balansoljan tillräcklig med tid så att min kropp tillgodogör sig så mycket som möjligt av den Omega 3 jag tar.

Sammanfattningsviss

Essentiella fettsyror är livsviktiga och vi måste få i oss dom via maten.

Balansoljan från Zinzino har forskats på och vetenskapligt bevisat att den håller sig färsk i våra kroppar i 36 timmar. Den innehåller en hög halt av de viktiga Omega 3 fettsyrorna.  Då hinner ALLA celler ta upp omega 3 oljan.

Cellerna får mjuka cellmembran, fettsyrorna i vår kropp kommer i balans och kroppen börjar läka ut de inflammationer som skapat olika problem i vår hälsa.

Många som använder sig av balansoljan vittnar om mindre hälsobesvär som stelhet i muskler och leder, hjärt-kärlproblematik, hjärndimman, allergier, hudproblem, psoriasis, inflammerade tarmar mm (Zinzino, 2022).



Referenser

Calder P. C. (2013). Omega-3 polyunsaturated fatty acids and inflammatory processes: nutrition or pharmacology?. British journal of clinical pharmacology, 75(3), 645–662. https://doi.org/10.1111/j.1365-2125.2012.04374.x

Floros, S., Toskas, A., Pfloros-mfl-2022asidi, E., & Vareltzis, P. (2022). Bioaccessibility and Oxidative Stability of Omega-3 Fatty Acids in Supplements, Sardines and Enriched Eggs Studied Using a Static In Vitro Gastrointestinal Model. Molecules, 27(2), 415. https://doi.org/10.3390/molecules27020415

Gutiérrez, S., Svahn, S. L., & Johansson, M. E. (2019). Effects of Omega-3 Fatty Acids on Immune Cells. International journal of molecular sciences, 20(20), 5028. https://doi.org/10.3390/ijms20205028

Herder, C., Peltonen, M., Koenig, W., Sütfels, K., Lindström, J., Martin, S., Ilanne-Parikka, P., Eriksson, J. G., Aunola, S., Keinänen-Kiukaanniemi, S., Valle, T. T., Uusitupa, M., Kolb, H., Tuomilehto, J., & for the Finnish Diabetes Prevention Study Group. (2009). Anti-inflammatory effect of lifestyle changes in the Finnish Diabetes Prevention Study. Diabetologia, 52(3), 433–442. https://doi.org/10.1007/s00125-008-1243-1

Méndez, L., & Medina, I. (2021). Polyphenols and Fish Oils for Improving Metabolic Health: A Revision of the Recent Evidence for Their Combined Nutraceutical Effects. Molecules, 26(9), 2438. https://doi.org/10.3390/molecules26092438

Naylor, R., Hayes, C., & Egger, G. (2013). The Relationship Between Lifestyle, Metaflammation, and Chronic Pain: A Systematic Review. American Journal of Lifestyle Medicine, 7(2), 130–137. https://doi.org/10.1177/1559827612451710

Phillips, C. (2017). Lifestyle Modulators of Neuroplasticity: How Physical Activity, Mental Engagement, and Diet Promote Cognitive Health during Aging. Neural Plasticity, 2017, 3589271. https://doi.org/10.1155/2017/3589271

Zinzino, 2022. Balanced oil Omega-3. https://zinzinowebstorage.blob.core.windows.net/product-sheets/BalanceOil-plus-sv-SE.pdf

Zinzino, 2022. Testimonials Balanced oil Omega-3. https://www.zinzino.com/site/GB/en-GB/page/Products/Testimonials

Comments are closed.